El Ple dels Consells Comarcals, el vot ponderat i el projecte de llei de governs locals de Catalunya

Un dels punts interessants del projecte de llei de governs locals de Catalunya és la reforma de la comarca i les possibles implicacions que aquesta pugui tenir per la disputa política en l’arena local. Les comarques, que en la llei encara en vigor són part essencial de la demarcació local, passen a ser ens locals que complementaran l’organització bàsica del govern local ( formada per municipis i vegueries). Tot i que la delimitació territorial sembla que continuarà existint, no tot el territori disposarà d’un govern comarcal (allà on hi hagi àrees metropolitanes s’extingirà el govern comarcal).

Associat a aquest canvi conceptual, la comarca, amb un perfil més tècnic, es caracteritzarà per la prestació i la gestió comuna dels serveis municipals exercint un paper fonamental en la cooperació intermunicipal i encarregant-se de forma preferent dels serveis municipals mínims obligatoris.

A nivell d’organització interna, la gerència i els altres òrgans que determini el regalament orgànic passaran a ser part dels òrgans del consell comarcal. Però el canvi més significatiu respecte al tema que ens interessa en aquesta publicació és el que es produeix en el Ple i el Consell d’alcaldes.

El Ple dels consells comarcals tal i com està establert en l’actualitat desapareix. Els consellers, que en l’actualitat son nomenats per representants dels partits polítics entre els regidors electes de la comarca i en relació a una fórmula de repartiment que té en compte tant el número d’electes municipals com el número de vots obtinguts, deixaran pas al que ara coneixem com a Consell d’alcaldes, que acumularà el pes de la política comarcal.

Les decisions en el Ple s’hauran de prendre per consens, passant a un sistema de vot ponderat quan això no sigui possible. La ponderació està marcada en la mateixa llei i s’atorga per trams de població del municipi de la següent manera: de 2.000 a 5.000 +1, de 5.001 a 10.000 +2, de 10.001 a 20.000 +3, de 20.001 a 50.000 +4, i de 50.001 en endavant +5.

Utilitzant les dades de la Fundació recollides en la cinquena edició de l’Observatori de Govern Local (la darrera de la qual es disposa de dades complertes) i del projecte sobre els Consells Comarcals, ens hem proposat fer una simulació sobre les repercussions que tindria aquest canvi en termes de capacitat per marcar l’agenda comarcal (tenint en compte que traslladem a les composicions polítiques i territorials d’aquell moment els efectes del projecte de llei), quin pes tindrien uns i altres partits i quines quotes de poder quedarien en mans d’alcaldes que governen en coalició o en minoria en els seus municipis.

Abans de continuar hem de tenir en compte, però, que les dades de l’Observatori de Govern Local van ser recollides entre setembre de 2010 i març de 2011 pels municipis de més de 500 habitants (excepte la ciutat de Barcelona), i que per tant dels menors no disposem d’informació sobre les coalicions i els pactes d’alternança possibles. El període de camp del projecte sobre Consells Comarcals es va produir entre abril i setembre de 2011. Les simulacions s’han realitzat sense atendre els possibles canvis en les comarques i les àrees metropolitanes, i excloent els municipis i els conselles de la Vall d’Aran ja que el règim del Conselh Generau d’Aran es regeix per la llei 16/1990 de 13 de juliol.

Dels 938 municipis que són objecte de la nostra atenció, tenim informació sobre la forma de govern de 611, dels quals un 52.54% governen sense majoria. Traslladant a aquestes dades el pes que tindrien els Alcaldes en els seus respectius consells comarcals en quant a número de vots (com es pot veure a la taula següent), els 321 alcaldes sense majoria representen un 65.2% dels vots. Tot i que seria una dada interessant, de moment no entrarem a disseccionar els vots per consell comarcal.

Alcaldes i vots segons tipus de govern

Coalició

Majoria

Minoria

Sense dades

Alcaldes

276

290

45

327

Vots

779

475

111

···

El que sí que podem fer en aquest nivell de detall és veure el repartiment dels vots per partit polític de l’alcalde. La taula següent ho exemplifica amb el número d’alcaldes per partit, el número de vots que representarien, el vot ponderat mínim i màxim per Alcalde i la mitjana de vots dels Alcaldes dels partits.

Com era d’esperar, i donada la diferent implantació territorial dels partits i la diferència d’habitants, tant en número de vots com en mitjana de vots per Alcalde, els partits amb alcaldies en municipis mes grans sumen una part més important dels futuribles vots (s’ha de tenir en compte que estem parlant sobre el repartiment d’alcaldes del mandat anterior). L’increment més gran, en termes de número d’alcaldes entre número de vots, es produeix en els alcaldes d’iniciativa, seguits del psc, ciu, erc, altres i pp.

Partits i descriptius dels vots que acumulen

Alcaldes

Vots

Mínim

Mitjana

Màxim

CIU

238

478

1

2.01

6

ERC-AM

87

173

1

1.99

5

ICV-EPM

6

19

1

3.17

6

PP

2

3

1

1.50

2

PSC-PM

176

533

1

3.03

6

Altres

102

159

1

1.56

5

Aquesta diferència pren un aire diferent si es compara el número de vots que resultaria per partit amb el número de consellers comarcals en l’actualitat. Tal i com es pot veure a la taula següent, el partit que té un increment major en aquest cas són els altres, que passarien dels 27 consellers actuals a 159 vots, seguit per ciu, el psc, erc, ic i pp.

Número d’Alcaldes, simulació de vots i número de consellers comarcals per partit de l’Alacalde

CIU

ERC-AM

ICV-EPM

PP

PSC-PM

Altres

Sense dades

Alcaldes

238

87

6

2

176

102

327

Vots

478

173

19

3

533

159

···

Consellers comarcals

395

183

51

44

317

27

···

Per acabar sense allunyar-nos massa de l’objectiu inicial d’aquesta publicació, a la taula següent es mostra quin percentatge dels vots de cada partit queda en mans d’alcaldes que governen en majoria i quin percentatge queda en mans dels que governen sense. Els partits que tindrien una major pressió a l’hora de marcar una política local pròpia, tant en l’agenda com en els pactes, serien aquells que tenen un percentatge més elevat dels seus vots depenent dels pactes de govern municipal.

Percentatge de vots per partit segons tipus de govern

Amb majoria

Sense majoria

CIU

49.4

50.6

ERC-AM

26.0

74.0

ICV-EPM

0.0

100.0

PP

33.3

66.7

PSC-PM

25.3

74.7

Altres

36.5

63.5

En conclusió, el canvi en el Ple dels Consells Comarcals que preveu el projecte català de llei sobre el govern local sembla que, a nivell general, podria provocar un canvi en els pesos dels partits i dels municipis en l’òrgan polític d’aquests ens. La repercussió que això pugui tenir en la política local dependrà de quina acabi sent la capacitat d’actuació de les comarques i les competències que finalment exerceixin.

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s