La LRSAL com a símptoma

El passat mes de desembre va veure la llum la reforma del Règim Local espanyol que havia estat tantes vegades anunciada i ajornada. El text s’aprovava així després d’un procés complex que ha precedit el que ha esdevingut un primer període de desplegament també p  oc pacífic. Els dubtes sobre quina ha de ser l’aplicació efectiva han proliferat gairebé en la mateixa mesura que les diverses institucions implicades, des del propi Ministerio fins a diverses Comunitats Autònomes, així com entitats municipalistes i d’estudi i reflexió en matèria local, han aprovat o publicat normativa i documents sobre quina ha de ser la modulació de les diferents previsions atesos els règims i marcs locals previs. Es tracta, en efecte i com han posat de manifest diversos autors (Velasco, F.  http://revistes.eapc.gencat.cat/index.php/rcdp/article/view/10.2436-20.8030.01.18; Zafra, M. http://laadministracionaldia.inap.es/noticia.asp?id=1503475), d’una pràctica poc habitual. El fet mateix de què sigui necessari l’aclariment dels termes, suposa i posa de manifest la dificultat dels operadors jurídics per interpretar i aplicar els nous preceptes.

En aquest marc de dubtes i incerteses, val la pena tenir present també que la LRSAL no és un mer fet aïllat. La reforma queda emmarcada en un determinat context econòmic i institucional que ha esdevingut el detonant d’un conjunt de normativa que apunta globalment en direccions similars. Aquestes serien:

–        Normativa dirigida al control i reducció de despesa per part de les administracions.

–        Introducció i reforç de mecanismes de supervisió, autorització i tutela ex-ante, exercits essencialment per part de cossos tècnics administratius.

–        Impuls de processos de recentralització, tant des de la perspectiva territorial (reubicació de funcions en nivells de govern superiors) com funcional (desplaçament de funcions de supervisió cap a nivells d’administració superiors).

En certa mesura, la greu crisi de confiança que ha patit el teixit institucional en el seu vessant més polític, sembla haver-se volgut compensar amb un reforç dels mecanisme de control administratius i una reducció dels espais d’activitat. En aquest context, doncs, la LRSAL esdevé una peça d’aquest model.

En aquest context d’incerteses diverses, des de la Fundació iniciarem, al setembre, la nova onada de l’Observatori de Govern Local, que serà ja la 7a. A risc de caure en els tòpics, aquesta onada es configura com un gran repte per a l’equip però, alhora, volem que esdevingui una oportunitat pel conjunt del món municipal català. Sempre hem agraït la complicitat i col·laboració del teixit local català i, en aquesta ocasió, les circumstàncies i el calendari ens forcen a uns terminis que sabem que impliquen un gran esforç per a aquells que ens ateneu. A un any escàs de la darrera edició, tornem a iniciar un treball de camp i tornem a “importunar-vos” amb el nostre clàssic qüestionari, amb la dificultat afegida d’incorporar nous elements a causa del marc normatiu a què fèiem referència. Alhora, però, aquest qüestionari i aquest seguiment de la realitat a peu de territori ens servirà per conèixer el desplegament de la norma en el seu detall més efectiu i, també, i no és un tema menor, les dificultats i preocupacions que pot estar generant en el dia a dia dels responsables municipals.

Ens agradaria ser capaços de convertir les incomoditats i molèsties que genera qualsevol període de treball de camp en una oportunitat per fer aflorar les necessitats i preocupacions del món municipal català i de mantenir-nos sempre al servei del teixit institucional català. 

Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari